lauantai 23. heinäkuuta 2016

KesäkukkaLOVE - 10 suosikkia


Kukkalan Sanna oli jälleen keksinyt hauskan haasteen kukkiin liittyen, nimittäin hän oli nimennyt 10 kesäkukkasuosikkiaan. Minä nappasin haasteen häneltä mukaani, sillä en ollut koskaan edes ajatellut asiaa tältä kantilta. Toisin kuin Sannalle, minulle kukissa tärkeintä on yleensä lehtien sijaan kukinta ja kukka. Tosin suosikkikymmenikköön mahtuu myös pari lehtiensä vuoksi valittua. Osa näistä suosikeista lasketaan ehkä kevätkukiksi, mutta ei kai se se nyt niin tarkkaa ole. :) Olen yrittänyt laittaa kukkia ajalliseen järjestykseen sen mukaan, missä vaiheessa kukkivat. Mulla on selvästikin SUURI aukko loppukesän kukissa. Jos sinulla on suosikkikukka, jonka kukinta ajoittuu loppukesään, niin mielelläni otan vinkit vastaan! Meidän pihassa olisi sellaisille runsaasti tilaa.:) 


1. Tuomi

Alkukesän kukkija, johon minulla liittyy erityisen lämpöisiä muistoja siltä keväältä, kun olin ensimmäistä vuotta opettajana. Odotan tuomien kukintaa aina malttamattomana, ja jos tuomenkehrääjäkoi harsottaa puut, niin jotain jää touko-kesäkuun vaihteesta mielestäni puuttumaan.
 





2. Kielo


Taisin pitää kieloista jo lapsena, sillä kerran minulla oli niitä hiuksissa kevätjuhlissakin, ihan oma ideani. Herkkä ulkomuoto ja huumaava tuoksu. Äidilläni on ollut muuten kielokimppu jouluhäissä!


 




3. Syreeni


Lapsuuden kodin pihassa meillä oli monta syreeniä ja tykkäsin niiden tuoksuista jo silloin. Huonoksi puoleksi kai voisi laskea ihan liian lyhyen kukinta-ajan. Minusta syreenit saisivat kukkia koko kesän!

 




4. Lupiini



Niin rikkakasvi kuin onkin, niin kaunis sellainen mielestäni. Erityisesti tykkään valkoisista ja vaaleanpunaisista lupiineista, mutta liloissakin on todella monenlaisia sävyjä! Nämä lupiinit on muuten tällä viikolla kuvattu. Joskus uusia lupiineja putkahtelee tien varsilla jopa marraskuussa!





 
5. Musta petunia


Tämä on yksi uusista suosikeistani. Tänä kesänä minulla on mustia viimein näitä itsellänikin, aiemmin olen ihaillut vain kuvissa. Veikkaan, että petunioita löytyy jatkossakin mulla ruukussa ja nimenomaan mustana. Muita petunioita mulla on kyllä ollut aiempina vuosina, ja aina yksivärisinä. En vain tykkää kirjavista.






6. Pelargonia

Pelrgonioita minulla on ollut ihan jokaisena kesänä siitä lähtien, kun kesäkukkia olen ostanut. Tälläkin hetkellä pihalla on ainakin neljää eri lajiketta. Upea, pitkä kukinta ja helppohoitoisuus tekevät tästä oman ruukkukukkien ykkösen. Harmittaa, ettei mulla oikein ole talveksi paikkaa pelakuille. Olen kyllä niitä saanut varastossa säilymään parinakin talvena, mutta se on kai hieman liian lämmin ja valoisa paikka pelakuiden talvehtimiseeen. Haaveilen paikasta, jossa voisin säilöä pelakuita talven yli.





7. Koristeapila


Tässä toinen uusi suosikki mustan petunian lisäksi. Siitä erilainen tässä porukassa, että juuri lehtien vuoksi olen näitä apiloita ostellut. Ruukuista löytyy nyt kahta erilaista koristeapilaa. Niistä tämä tummempi ja suurilehtisempi on enemmän mieleeni.






8. Lankaköynnös


Viime syksyyn asti olin siinä luulossa, että lankaköynnös on yksivuotinen kesäkukka. Joku viherpaukalo saa tämänkin talven yli säilytettyä, mutta meillä on ilmeisesti liian lämpöistä. Kuva on viime syksyltä, kun siirsin lankaköynnöksiä sisätilohin ulkoruukuista. Eivät selvinneet mulla, mutta Pappilanmummon verannalla ilmeisesti oli ihanteelliset oltavat. Hän haki ulkoruukuista ennen pakkasia pari lankaköynnöstä säilöön. Etuportaan ruukuissa on lankaköynnöstä jälleen, mutta tuoreet kuvat puuttuvat. Viihtyvät hyvin siinä pohjoispuolella.







9. Pioni



Jos pelakuut ovatkin ruukkukukissa minulle ykkösiä, niin pionit ovat sitä perennoissa. Ehdoton kukkapenkin kuningatar.<3 Istutin juuri ennen Italian matkalle lähtöä neljä pionia Kesähuoneen rinnepenkin yläpäähän. Kuva on napattu juuri ennen juhannusta. Tuskin maltan odottaa ensi kesää, kun nämä kaunokaiset alkavat taas kukkia!







10. Malva


Vuosi sitten keväällä ostin kolme kappaletta malvan taimia. Ne lähtivät niin hyvään kasvuun, että tänä keväänä siirsin yhden malvoista toiseen paikkaan ja ensi vuonna luultavasti vielä keksin kolmannellekin uuden paikan. Kaunis, ruusumainen kukka, ihana harmaanvihreä lehtien väri ja pitkä kukinta loppukesällä teki tästä heti suosikin. On muuten myös kimalaisten suuri suosikki!
 







Oma KesäkukkaLOVE kymmenikköni oli tässä, sekoitus luonnonkukkia, pensaita, perennoja ja ruukkukukkia. Osaltaan vaikuttamassa kovastikin kesäfiilikseen. Laitetaanpa haaste eteenpäin ainakin Ellenille Milli´s Little Home -blogiin ja Susannalle A Whisper from the Almond Valley -blogiin. Ilman muuta haasteen voi napata muutkin, kuten itse nappasin Sannalta.:) Tämän viikonlopun Kukkailotteluun pääset puolestaan tästä.


Aurinkoista lauantaita!
 
Taina


12 kommenttia:

  1. Kiitos haasteesta Taina!
    Tuosta sun listalta löytyy myös minunkin suosikkeja kuten tuomi, kielo, pelargonia.
    Tuo koristeapila on mulle ihan uusi, mutta näyttää todella kivalle ja voisin ottaa meillekin:)
    Mukavaa lauantai-iltaa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vielä eilisestä! Oli niin mukavaa!:)
      Korisreapila on tainnut tulla Suomeen tänä kesänä rytinällä. Aluksi pyytelin sitä kauppiailta, kun näin Kukkalan Sannan blogissa ja sitä kautta hankin ekat apilat. Myöhemmin noita tuli myös Terraan, ja ostin niitä pari lisää. En tiedä saisiko ne jossain astiassa talvehtimaan...:)

      Poista
    2. Kiitos itsellesi!
      Iltapäivä meni kyllä nopsaan kun oli niin samanhenkistä seuraa :) Oli todella mukava päivä!

      Poista
  2. Tosiaankin muutama samis löytyy :)
    Noita mustia petunioita mulla tais olla viimevuonna, mutta yt eivät huutaneet keväällä nimeäni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun listalla olevista laventelista ja oliivipuusta tykkään myös erittäin paljon, mutta monta vuotta yritettyäni olen luopunut toivosta niiden suhteen. Eivät kestä mulla.:( Laventeli kuolee aina muutaman viikon sisällä ja oliivi viimeistään talven aikana. No, eihän me missään Välimerellä asuta, joten tietyllä tavalla kai ihan ymmärrettävää.;D

      Poista
  3. Ihan uusi tuttavuus on tuo musta petunia.
    Tosi upea pioni!

    Pelargonioita laita joka kesälle, siinä on niin vahvat lapsuuden muistot, oli lapsuuden kodissa ja mummoloissa.

    Kauniita kukka kuvia!
    Kiitos kivasta haasteesta ja mukavaa sunnuntaita! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo pioni olikin ihan uusi ihastus pionilajeissa. Olen aiemmin tykännyt vain yksivärisistä pioneista. Harmikseni viime kesänä istutettu tumma, melkein musta, pioni kuoli kukkimatta kertaakaan.:( Onneksi on nuo petuniat ja unikoissa sellaista erittäin tummaa sävyä.<3 Pelakuut taas ovat sellasia varmoja ja niissä oma suosikki vaihtelee.:)
      Kiitos kommentoinnista ja hienoa, kun tulet mukaan Kukkailotteluun!

      Poista
  4. Kiva, kun nappasit haasteen! Kiitos <3 Musta petunia on todella upea kesäkukka <3 <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sulle Sanna kaikista hienoista ideoistasi ja kauniista kuvista, joista saa inspiraation!<3

      Poista
  5. Kiitoksia haasteesta niin sinulle kuin Sannallekin!
    Sannan Kukkalassa sitä jo mielessäni pyörittelin, mutta täällä kun nuo kesäkukat ovat parhaimmillaan talvisaikaan, niin jäin epäröimään.
    Noh, tehdään omanlainen haaste!
    Kyllähän nyt kukkia aina löytyy, mutta tuo "kesäkukka" käsitteenä on täällä melkoisen erilainen! =D
    Joten saa nähdä minkälaisia kesän kukkijoita löydän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelinkin, että tulisi hieman erilainen lista.:) Voithan toki tehdä sen paikallisista talvikukistakin, jos haluat. Mielenkiinnolla jään odottamaan postaustasi!<3

      Poista