sunnuntai 20. syyskuuta 2020

Ruska-aikaan Pyhällä

Hei vaan ja terveiset ruskareissulta Lapista! Olen haaveillut tällaisesta monta vuotta. Edellisen oikean Lapin matkan tein lapsena, sillä eihän Rovaniemen eteläpuoli taida olla varsinaista Lappia, vai onko? Kesäreissu Lappiin ei kohdallani ole hyvä vaihtoehto, sillä minut meinataan syödä elävältä toisinaan kotipihassakin. 20 vuotta yhtäjaksoista työskentelyä kaupungin leivissä tarkoittaa meillä yhtä ektsraviikkoa lomaa kertaluontoisesti. Pelkäsin, että koronan tai heikon talustilanteen vuoksi etuus jää saamatta, mutta kuten kuvista näkyy, täällä ollaan.

Olin tutustunut Pyhätunturiin todella heikosti etukäteen. Matkakohteeksi se valikoitui aika sattumalta. Yritimme etsiä kohdetta mahdollisimman etelästä, kuitenkin niin, että ruska-aika olisi jo käsillä. Tuon ruskan kanssa onkin sitten ihan sattumankauppaa, osuuko kohdalle vai ei. Uskon, että väriloistoa on vielä edessä ensi viikollakin, sillä esim. kaikki koivut eivät vielä ole keltaisena. Ilmeisesti teimme ihan kelpo valinnan valitessamme kohteeksi Pyhätunturin, ympäröivä luonto on tehnyt meihin todella vaikutuksen. Toissapäivänä kolusimme Isokurun pohjia. Jos eksyt tänne muulloin kuin talvella, suosittelen lämpimästi Isokuruun tutustumista. Talvella sinne ei pääse lumivyöryvaaran vuoksi.

Koska olin niin huonosti valmistautunut etukäteen, en osannut oikein odottaa mitään ennakkoon. Uskon, että Isokuru olisi täyttänyt odotukset, jos sellaisia olisi ollut! Uskomaton paikka kerrassaan. En ole koskaan ollut kovin kiinnostunut kivistä, mutta tuolla oli niin paljon mielenkiintoista tietoa, että opin monta uutta asiaa vähän vahingossa Pyhätunturin kivistä.:) Täällä on meneillään jonkinlaiset remontit, eikä suosittua ja suhteellisen helppoa Karhunjuomalammen reittiä pysty kiertämään kokonaan. Niinpä me kävelimme Isokurun kautta Pyhäänkasteenputokselle ja samaa reittiä takaisin. Loppumatkan tosin menimme eri polkuja kuin tullessa. Kyllä täällä kävelyreittejä riittää.

Eilen starttasimme jo aamulla hyvissä ajoin, sillä väkeä täällä on tähän aikaan vuodesta paljon liikkeellä. Suuntasimme ensin Tunturiaavan luontopolulle. Olipa elämys nähdä poroja samoilla lenkkipoluilla! Tunturiaapa oli upea syysvärityksessään ja suojärvien sinisyys toi taivaansinen kanssa kauniin kontrastin. Kuukkeleita täällä on muuten myös valtavasti ja ne tulevat aivan lähelle, koska ovat tottuneet pähkinöitä kädeltä tarjoaviin ihmisiin. Tuossa suoreitillä vietimme kahvituokion laavulla ja siinäkin pienessä hetkessä kuukkeli kävi ihan vieressä ihmettelemässä, eikö meillä ole yhtään pähkinöitä.

Tunturin huipulle matkasimme hissillä, sillä takana oli jo noin seitsemän kilometrin kävely alla. Näköalat Pyhän huipulta ovat upeat, mutta tuulen voimakkuus oli vieläkin kovempi kuin osasin kuvitella. Kävelimme Pyhän huipulta tulevaa tietä pitkin tänne lomahuoneistollemme. Yhteensä kävelyä kertyi noin 11 kilometriä. Oli kyllä ehdottomasti kaiken vaivan arvoista!

Meillä on suunta tänään kohti vanhempieni mökkiä. Toivottavasti löydätte näiden mielettömien maisemien pariin. Kiitos siis, kun jaksoit nähdä ylimääräistä vaivaa linkkien puuttuessa!<3

Mukavaa syysviikkoa!
Taina

p.s: Blogger ei enää antanut palata vanhaan versioon, joten jännityksellä odotan, kuinka tämän postauksen asettelujen kanssa käy...Saa vinkata, jos on aivan pielessä tai mahdotonta lukea!

1. Hyvin näkyi postaus! Ihanissa maisemissa olette olleet. Ruskan aika on niin kaunista ja tuolla pohjoisemmassa taitaa se ruskakin olla kauneinta.
    Ihanaa sunnuntaita sinulle Taina <3

1. Kiva kuulla!<3 Mulla on edelleen esto Instassa...Viikko on tosin edellisestä yrityksestä, joten ehkä täytyy vielä tänään kokeilla..
      Ruska-Lappi teki vaikutuksen, mutta kyllä täällä etelässäkin kelpaa. Lapissa kaunista on maaruska, siellä kun ei niin paljon puitakaan ole.
      Ihanaa sunnuntaita!<3

2. Olen kyllä niin iloinen, että pääsitte lähtemään ja kaikki huolet osoittautui turhiksi.

On ilmeisesti ihan päivistä kiinni, sattuuko Ruska kohdalle vai ei. Yhdet tutut lähtivät viime torstaina Ylläkselle ja pettyivät, kun Aila-myrsky oli vienyt puista enimmät lehdet ja ruskan sitä mukaa. Maaruska tosin oli hirmu kaunis niinkuin siellä Pyhälläkin selvästi.

Huomasin (kauhukseni) saman, että Bloggeri ei enää anna palata vanhaan. Kääk. En ole sitä uutta vielä kertaakaan kokeillut.

Hyvin on kuvakoot ja asettelut sulla kohdallaan, mutta kuvien värit selvästi haaleammat kuin Instassa. Voi tosin hyvinkin johtua tästä mun läppäristä, jonka näytöllä omatkin kuvat tuntuu aina haalistuvan.

Turvallista kotimatkaa ja tervetulloo takaisin taas yhtä kokemusta ja muistoja rikkaampana <3

1. Joo, oli kyllä sellainen möntti sisuksissa ja kivi hartioilla ennen reissua! Sinänsä itseaiheutettua, kun kerran just nyt oli pakko päästä...:P
      Toi ruska on tosiaan niin tuurista kiinni! Mieskin sanoi hieman pettyneensä, oli kuulema nähnyt kuvia, joissa puut ovat punaisena. Pihlajat olivatkin, eikä siellä taida muut punehtuvat kasvaakaan.;D Vaahteroita jos odotti näkevänsä, niin sitten kyllä joutuu jatkossakin pettymään.:D

Kiitos Annukka ja pahoittelut vastauksen viipymisestä!<3 Viikot on niin täysiä, että konetta ei tule töiden jälkeen enää auottua, korkeintaan työasioissa, jos on ihan pakko.
      Ihanaa syyskuun loppua!<3

3. Oi, mitä ihania maisemia! Ja kuukkeli on aina niin söpö. :)

Ärsyttää, ettei vanhaa Bloggeria saa enää takaisin. Uusi on niin paljon huonompi.

1. Eikö olekin!<3 Ja kiitos, kiitos!<3
      Mietittiin, että kuinka hyvä tuo kuukkeleiden ruokkiminen mahtaa olla...Ei ainakaan itse haluttu ruokkia, kun ei tiedä. Oli kyllä superkiva nähdä kuukkeileita ihan läheltä!

Joo, pitäis jaksaa vähän panostaa ja vaihtaa alustaa...En oo ollu tyytyväinen Bloggeriin aikoihin!

4. Vastaukset
    1. Kiitos!<3 Kauniissa maisemissa riittää, kun räpsii!:)