lauantai 25. lokakuuta 2014

Hyvin sanottu!



Laulujen sanat on aina merkanneet minulle enemmän kuin melodia, rytmi tai laulajan ääni. Vaikka toki hyvässä kappaleessa nuo kaikki muodostavat täydellisen kokonaisuuden. Laulujen sanat jäävät helposti mieleeni, joten pitihän mun joitakin vuosia sitten käydä testaamassa Biisikärpäsessä, mihin rahkeet riittää.;) Ihan hyvin muistin, vaikka matkat jäivät saamatta...




Tässä viime viikkoina olen veivannut ees taas Tuure Kilpeläisen "Lisätään lämpöä" kappaletta. Aikaisemmin en voinut sietää koko laulajaa, mutta vähitellen mieli on muuttunut. Jotkut laulujen sanoituksista on NIIN hyviä! Vai mitä sanotte tästä?

Armoton maa, ei hymyile suotta.
Se viimassa tarpoo,
tarjoo kassalla kuittia.
Armoton maa, ei tervehdi vieraita.
Se kaappiinsa kätkee, 
kaikkein kauneimmat astiat.

 Anna sun kätesi, ota minut vastaan,
kun on ulkona kylmentynyt.

 Ihmiset, lisätään lämpöä!
Sylillinen, halkoja nuotioon!

Niin kaunis on maa, viaton leikki lapsien.
Ne oppia saa, laulut pohjolan tuulien
Hetki on syntyä, kasvaa ja kuolla.
Hetki on haaveilla, haavoja nuolla,
pelätä, empiä, hehkua lempeä niin,
että kipinät lyö.

Ihmiset, lisätään lämpöä!
Vielä sylillinen, halkoja nuotioon!
Siis ihmiset, lisätään lämpöä!
Vielä kourallinen, armoa tuokioon.

Ja mä katson tätä maisemaa,
se sulkeutuu tai aukeaa.
Se, mitä mieleni heijastaa,
on kaikki mitä nään.

Lisätään lämpöä, sylillinen,
halkoja nuotioon...




Jotenkin tämän laulun sanan osuvat ja uppoavat. Etelän rytmiä ja ääniä huokuva sävel ja laulun sydäntäsärkevä tunnelma...Kuunnelkaa itse! Voisiko lokakuussa kuunnella mitään tähän vuodenaikaan sopivampaa? 




Lisätään lämpöä!:)

Taina

p.s: Kuvathan eivät liity tekstiin mitenkään, kuten huomaatte. Inspiroiduin Vaaleanpunaisen hirsitalon Marjan hortensia-kuvista niin paljon, että oli kokeiltava itsekin.  Marjalla on aina niin mielettömän kauniit kuvat!:) 

p.s.2: Arvontaan ehtii vielä osallistua täältä.

p.s.3: Linkkirinkiin voit käydä liittämässä postauksiasi täältä.




12 kommenttia:

  1. On kyllä osuvat sanat! Täytyykin käydä kuuntelemassa melodiankin kanssa :-) Kivaa viikkistä!

    VastaaPoista
  2. - Tuure on kyllä pop :D. Olisi kiva joskus päästä hänen keikallee. Ootkos sie käynyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa olen, Lahden Öissä! Tosin olin enempi katsomassa Suvi Teräsniskaa. Jotenkin jätti kylmäksi, mutta kuten sanoin, en aiemmin oikein tykännyt koko laulajasta.;))

      Poista
  3. Mä en ole edes koskaan kuullut hänestä! :D Mukava uusi musiikkituttavuus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla taitaa olla enemmän englanninkielisiä suosikkeja? :)

      Poista
  4. Hienosti kuvattu suomalaista synkistelyä, mutta onneksi biisi tarjoaa myös ratkaisun avaimet.

    VastaaPoista
  5. Tuure Kilpeläinen on yks mun lemppareista, vaikka justiin kuumeisesti nimeään mietinkin, kun olin sen jo unohtanut :D

    VastaaPoista
  6. Voi kiitos kehuista ihana Taina - ja kiitos kun jaksat aina käydä kommentoimassa postauksiani! :) Minä olen siinä huomattavasti huonompi, huoh :(

    Mä olen Tuure Kilpeläisestä pitänyt jo hetken aikaa, ihan kaikki kappaleet ei iske mutta Eloon-biisi on mielestäni hyvä. Kuuluu juoksumusalistalle ;) Tänään bongattiin btw vahingossa Koskikeskuksessa esiintymässä ollut JuhaTapio - olipas mies livenäkin hyvän näköinen... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marja, sun kuvat on kerrassaan täydellisiä! Olen saanut monta oppia valokuvauksesta vain katselemalla sun blogisi kuvia. Niin se vaan on.:D

      Juha-Tapio onkin vielä livenä kokematta. Siinä on toinen, jonka sanoitukset kolahtaa ja kovaa. Eikä siinä ulkonäössäkään mitään vikaa ole...;) Paitsi pullottaako se ylähuuli nuuskan käytön vuoksi?!:DD

      Poista